AUCKLAND: MediaWorks and Sky TV – two of New Zealand's biggest media companies – are set against the formation of a single telecoms and broadcasting regulator in the country.

In addition, MediaWorks believes its pay TV rival should be broken up and its sports rights unbundled.

These were among responses to a review of the country's existing broadcasting regulations by the Ministry of Culture and Heritage.

While a majority of submissions were said to favour a single watchdog resembling the UK's Ofcom, MediaWorks – which owns TVNZ and TV3 – and NewsCorp-owned Sky opposed the idea.

MediaWorks also argued that Sky had a near-monopoly on major sporting events and that it should be split into two companies - one focusing on programming, the other on managing satellite transmission and set-top boxes.

Sky, on the other hand, beleives pay-TV programmes should get taxpayer subsidies.

Neither of the country's main political parties – Labour and National – has yet stated their position on any of the review's findings.

Data sourced from; additional content by WARC staff