BANGLADESH

Media Market Description

General economic situation

The economy has grown 5-6% over the past few years
despite inefficient state-owned enterprises, delays in
exploiting natural gas resources, insufficient power
supplies, and slow implementation of economic reforms.
Although more than half of GDP is generated through
the service sector, nearly two-thirds of Bangladeshis are
employed in the agriculture sector, with rice as the
single-most-important product. The inflation rate was
estimated at 8.8% in 2007.

Performance of newspapers vs. other media

The government owned one radio and one television
station and significantly influenced the privately owned
stations. There were eight private satellite television
stations and three private radio stations in operation.
There were two foreign-based and licensed satellite
television stations that maintained domestic news
operations.

In addition to one official government-owned news
service, there are two private news services.

Performance of different types of newspapers
There were hundreds of daily and weekly independent
publications.

The weekly Jaijaidin, a Bengali language newspaper,
became a daily in mid-2006.

In February 2007, senior journalists of different national
and local dailies urged the government to take steps,
including selling newsprint at a fair price, to save the
newspaper industry which is going through tough times.
Editors of four national dailies - Amar Desh, Amader
Shomoy, Manabzamin, Bhorer Kagoj - and about 30
editors and publishers of local dailies were present at the
discussion. They said newspapers are facing difficulties
as their productlon costs are increasing and flow rate of
advertisements is slow.

Newspaper launches / closures

The daily Ajker Kagoj (Today’s Paper), published from
1991, ceased publication on September 20, 2007 as
a result of continued financial difficulties. In
a statement, the editor guaranteed that all staff would
receive their pay and entitlements.

Advertising

Corruption and irregularities allegedly take place in
allocating government advertisements to newspapers.
Most editors and publishers of local dailies, participating
in February 2007 at a discussion meeting called
‘Problems of the newspaper industry, urged the
government to allocate them government advertisements
and to raise advertising rates. They also said a proper
system should be developed for distribution of the
Department of Films and Publications advertisements.

Online / Digital Publishing

Although individuals and groups could generally engage
in the peaceful expression of views via the Internet, local
human rights organizations reported continued
government monitoring of Internet communications.

Ownership

Newspaper ownership and content were often subject to
direct restriction by the military's Inter-Service Public
Relations office and Directorate General-Forces

Intelligence (DGFI).

Media / Press Laws

The Department of Films and Publications (DFP) at the
Ministry of Information issues certificates for
publication and registration of newspapers, periodicals
and books. DFP supplies government advertisements
among the media listed newspapers and periodicals.

The government engaged in censorship. For example,
authorities temporarily embargoed distribution of the
January 18, 2007 edition of The Economist because of
an article about the country’s state of emergency.
Officials removed pages with articles on the country
from the August 23, 2007 and September 6 , 2007
editions of The Economist and the September 29, 2007
edition of Time magazine before releasing the copies to
distributors. The government ceased the practice in
October 2007 in response to official complaints.

The privately-owned press was confronted with
a significant rise in defamation cases in 2006 - more than
40 - launched by the Bangladesh Nationalist Party
(BNP) deputies or ministers. Former minister, Mirza
Abbas took legal action against six publications. A total
of 18 publishers and journalists faced legal action over
articles deemed to be “defamatory”.

Source: CIA — The World Factbook; US State Department; The Daily Star; Reporters Without Borders; Wikipedia

WORLD ASSOCIATION OF NEWSPAPERS — WORLD PRESS TRENDS 2008

21



BANGLADESH

100 mi

INDIA

Mymensingh

Swget

Rajshahi
N,
Tungi {
2 DHAI‘EA
INDIA Narayangan] <+ - Comilla
JJessore

Khulga  garisay

g

Change (%)
2003 2004 2005 2006 2007 2007/03 2007/06

3.a Number of titles

Total paid-for dailies 340 388 400 410 420 23.53 244
National paid-for dailies - 164 - - - - .
Regional and local - 224 - - - - _

paid-for dailies

Source: 2003, 2005-2007 WAN estimate; 2004 Department of Films
and Publications (DFP), Bangladesh

3.b Total average circulation per issue
(000) Change (%)
2003 2004 2005 2006 2007 2007/03 2007/06
Total paid-for dailies 1,000 1,100 1,200 1,300 1,400 40.00 7.69

Source: WAN estimate

. 6.b Online readership (2007)
Mongla Chittagong - . L
. Newspaper / Publisher Web site Unique visitors per month
) : Al (000)
,!\ Keaokradang Prothom-Alo / Transcom Group ~ www.prothom-alo.com 400
BURMA  Source: Wikipedia
New Moove J'SW/ Cors.
Bazar 7.aa Gross domestic product
(Bangladesh, taka, bin)
Map: CIA - The World Factbook 2002 2003 2004 2005 2006
GDP - - 15,755.7 19,3885 23,251.9
22 Population by age and sex (2007) Source: CIA - The World Factbook
Age All individuals Male Female
000 % 000 % 000 % 7.ab Gross domestic product per capita
0-14 49814 33 25639 33 24175 33 (Bangladesh, taka, 000)
65 + 5,262 3 2,819 4 2,443 3 .
Total 150,448 100 77117 100 73331 100  GDPpercapita ¥ - - - 86
Source: CIA - The World Factbook Source: CIA - The World Factbook
8.ba Top paid-for dailies (2007)
Title Founded Language Publisher Circulation Cover price Format
(year) (000) (Bangladesh, taka)
The Daily Star 1991 English Mediastar (Transcom Group) - Broadsheet
Prothom-Alo (First Light) 1998 Bengali  Transcom Group 350" 8 Broadsheet
Samakal (Contemporary) 2005 Bengali - 200
The Independent - English Independent Publications Ltd. 15
Bangladesh Observer 1949 English - -
Daily Ittefaq 1953 Bengali - -
Dainik Jugantor (New Era) - Bengali Jamuna Group -
Janakantha (People’s Voice) 1993 Bengali Globe Janakantha Shilpa Paribar -
(Globe Group)
Muktakantha - Bengali - -
The New Nation - English - -

Source: WAN from public sources
' January 2007

11. Research

Circulation is audited by
Audit Bureau of Circulation

Source: Ministry of Information, Bangladesh

' Conducting audit of the paid circulation of all newspapers; in 1983, the Audit
Bureau of Circulation was merged with the Department of Films and Publications
(DFP) at the Ministry of Information

212

12. Taxes (2007)
Tax %
Standard VAT 15

Source: Deloitte Touche Tohmatsu

WORLD ASSOCIATION OF NEWSPAPERS — WORLD PRESS TRENDS 2008





